Τρυπάνι – γίγας σε ελληνικά νερά

Το πρώτο γεωτρύπανο που ήρθε στην Ελλάδα έπειτα από πολλά χρόνια βρίσκεται ήδη στο τελικό στάδιο συναρμολόγησης στο Πέραμα, προκειμένου τον Μάρτιο να «κτυπήσει» 15 γεωτρήσεις στον κόλπο της Καβάλας για την εξόρυξη νέου πετρελαίου, την περίοδο 2015-2017.

Το πλωτό «τρυπάνι», το οποίο θα χειρίζονται ελληνικά χέρια, έχει διαστάσεις 321x70x34 ποδιών και αγοράστηκε από τη γερμανική εταιρεία KCDeutagγια τις ανάγκες του νέου επενδυτικού προγράμματος της EnergeanOil&Gas, ύψους 160 εκατ. ευρώ, που εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα της περιοχής Πρίνου Καβάλας.
Πρόκειται για ένα «θηρίο» της πετρελαϊκής βιομηχανίας που έφθασε στο Πέραμα, κάνοντας τον γύρο του …μισού κόσμου: Γκάνα, περίπλους Δυτικής Αφρικής, Ατλαντικός, Γιβραλτάρ, Μεσόγειος.
«Οι δυνατότητές του είναι τεράστιες, καθώς έχει σχεδιαστεί να δουλεύει σε βάθη θαλάσσης μεταξύ 40 και 656 ποδιών, ενώ μπορεί να φτάσει σε βάθος γεώτρησης μέχρι και 20.000 ποδιών», τόνισε στη Realnews ο μηχανικός πετρελαίων της εταιρείας Αρτέμης Μπαρμπούνης.
EnergeanForce
Toγεωτρύπανο – πλοίο, στο οποίο δόθηκε το όνομα EnergeanForce (πρώην GlenEsk), μπορεί να φιλοξενήσει 116 εργαζόμενους και να λειτουργήσει αψηφώντας κύματα ύψους 8,2 ποδιών ανά 11 δευτερόλεπτα και ταχύτητας 40 κόμβων…
Το πρόγραμμα των γεωτρήσεων στοχεύει στην αξιοποίηση των ύψους 30 εκατ. βαρελιών βεβαιωμένων κοιτασμάτων στον κόλπο της Καβάλας, όπως αυτά έχουν εκτιμηθεί από τον ανεξάρτητο οίκο ERCEquipose. Έτσι, με τις γεωτρήσεις αυτές που θα πραγματοποιήσει το νέο «τρυπάνι», η παραγωγή εκτιμάται ότι μπορεί να διαμορφωθεί στα επίπεδα των 5.000-10.000 βαρελιών, από τα 2.000 βαρέλια που βρίσκεται σήμερα.
Σύμφωνα με στελέχη της ελληνικής εταιρείας «η αύξηση της παραγωγής αποτελεί μονόδρομο για τη θωράκιση της εξόρυξης έναντι της πτώσης των τιμών των πετρελαίου. Με άλλα λόγια, με παραγωγή 5.000 βαρέλια ο Πρίνος αντέχει και τιμές κάτω από τα 30 δολάρια ανά βαρέλι και διασφαλίζεται η λειτουργία του και η απασχόληση των εργαζομένων για μια δεκαπενταετία ακόμη…»
Το EnergeanForce, μετά τις εργασίες ανακατασκευής του, αναμένεται να αποπλεύσει από τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος για τον κόλπο της Καβάλας τον Μάρτιο, για να «πιάσει αμέσως δουλειά» στήνοντας εξέδρες και πραγματοποιώντας επτά γεωτρήσεις στον πρίνο, επτά στο κοίτασμα Έψιλον και μία ακόμη στον βόρειο Πρίνο.
«Το πετρέλαιο που παράγεται στις εξέδρες του Πρίνου έχει από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως περιεκτικότητες σε υδρόθειο, περίπου 50%, κάτι που το καθιστά ιδιαίτερα δύσκολο και επικίνδυνο στην επεξεργασία του κοίτασμα», επισημαίνει ο επόπτης ασφαλείας Γιώργος Γάιτας που επί 31 χρόνια μετά την αποφοίτησή του από το Τμήμα Τεχνολογίας Πετρελαίου του ΤΕΙ Καβάλας εργάζεται στις εξέδρες. «Έτσι, η ευθύνη μας για την ασφάλεια των εργαζομένων και του περιβάλλοντος είναι τεράστια», προσθέτει, καθώς κατά τη διαδικασία της επεξεργασίας του το πετρέλαιο θα διαχωριστεί από το αέριο, το νερό και το θειάφι…
Σύνθετος και πολύπλοκος είναι εξάλλου και ο εξοπλισμός του πλωτού γεωτρυπάνου, που περιλαμβάνει, πέρα από τους γνωστούς «σωλήνες γεώτρησης», αντλίες τσιμέντου, δεξαμενές λάσπης, πέντε ντιζελομηχανές και δύο βασικούς γερανούς, ο μεγαλύτερος των οποίων ζυγίζει 100 τόνους…
Από το χειριστήριό του με πείρα 15 ετών στους γερανούς του πρίνου, ο Στέφανος Ψωμιάδης μας είπε «Περιμένω τη στιγμή που θα δω από ψηλά να βγάζουμε νέο πετρέλαιο. Η δουλειά αυτή θέλει υπομονή και προσοχή, αλλά στο τέλος σε ανταμείβει. Μαζί με την εξόρυξη θα δημιουργηθούν και άλλες θέσεις εργασίας στις εξέδρες, κάτι που έχουμε μεγάλη ανάγκη στην Καβάλα».
Χαμόγελα στο Πέραμα…
Όμως, η ανακατασκευή από τον περασμένο Οκτώβριο του πλωτού γεωτρυπάνου σκόρπισε χαμόγελα και στην πολύπαθη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος.
Για τον 54χρονο ελασματουργό από το Κερατσίνι Αρτέμη Μάρκου «η εμπειρία πάνω στο γεωτρύπανο ήταν πρωτόγνωρη, αφού πρώτη φορά δούλευα σε κάτι τέτοιο. Έτσι, η χαρά ήταν διπλή, αφού είχαμε χρόνια να κάνουμε συνεχή μεροκάματα. Με το που ήρθε το πλοίο δούλεψαν άλλες 500 οικογένειες στα ανταλλακτικά, τα καλώδια, τα σίδερα…»
«Η ανακατασκευή του μας αφήνει μια τεχνογνωσία η οποία είναι μοναδική στον ελληνικό χώρο. Μην ακούσω ότι δεν μπορούμε να φτιάξουμε το ο,τιδήποτε στο Πέραμα», επεσήμανε ο εργολάβος επισκευών πλοίων Γιάννης Παρασκευόπουλος, με τον συνάδελφό του Πέτρο Παυλίδη να συμπληρώνει πως «είχαμε την ευκαιρία να δώσουμε δουλειά σε δεκάδες ανθρώπους. Υπήρχε μέρα που δούλευαν 170 οικογενειάρχες…»
Πηγή: Real News, 8/2/2015
Νέστωρ Δημαράς

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s