ΠΑΠΑΓΑΛΟΣ

* H φεμινίστρια Αλεξάνδρα Κολοντάι έπεισε τον Λένιν να καθιερώσει την 8η Μαρτίου ως επίσημη αργία
* Ο Καζαντζάκης θεωρούσε τη γυναίκα δέσμια της σάρκας και των αδυναμιών της που δεν της επέτρεπαν να αφοσιωθεί σε έργα σπουδαία.
* Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου, σε ανάμνηση μιας μεγάλης εκδήλωσης διαμαρτυρίας που έγινε στις 8 Μαρτίου του 1857 από εργάτριες κλωστοϋφαντουργίας στη Νέα Υόρκη, οι οποίες ζητούσαν καλύτερες συνθήκες εργασίας. Η πρώτη Διεθνής Ημέρα της Γυναίκας γιορτάστηκε το 1909 με πρωτοβουλία του Σοσιαλιστικού Κόμματος των ΗΠΑ και υιοθετήθηκε δύο χρόνια αργότερα από τη Σοσιαλιστική Διεθνή. Μετά την επικράτηση της Οκτωβριανής Επανάστασης στη Ρωσία, η φεμινίστρια Αλεξάνδρα Κολοντάι έπεισε τον Λένιν να καθιερώσει την 8η Μαρτίου ως επίσημη αργία. Γρήγορα, όμως, η Διεθνής Ημέρα της Γυναίκας έχασε το πολιτικό της υπόβαθρο και εορτάζεται ως έκφραση συμπαθείας των ανδρών προς τις γυναίκες, με προσφορά λουλουδιών και δώρων.
* • Η άνοδος του φεμινιστικού κινήματος στη Δύση τη δεκαετία του ’60 αναζωογόνησε τη Διεθνή Ημέρα της Γυναίκας, που από το 1975 διεξάγεται υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, με αιχμή του δόρατος την ανάδειξη των γυναικείων προβλημάτων και δικαιωμάτων. Το φεμινιστικό κίνημα έχει τις ρίζες του στα τέλη του 19ου αιώνα. Σήμερα οι ιστορικοί διακρίνουν το κίνημα σε δύο κύκλους. Ο πρώτος κύκλος του κινήματος διήρκησε από τα τέλη του 19ου μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα. Πρόκειται για τον κύκλο των γυναικείων αιτημάτων και είχε ως σκοπό την νομοθετική κατοχύρωση των οικονομικών, αστικών ,πολιτικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των γυναικών ,επικαλούμενος την αρχή της ισότητας. Ο δεύτερος κύκλος ,ή αλλιώς κύκλος της φεμινιστικής συνείδησης ,αναπτύχθηκε από τα τέλη της δεκαετίας του 60 μέχρι και τη δεκαετία του 80.Στη διάρκεια του δεύτερου κύκλου παρατηρούμε τη ριζοσπαστικοποίηση του κινήματος που αμφισβητεί πλέον τα θεμέλια της πατριαρχικής κοινωνίας και στρέφει την προσοχή του όχι τόσο σε ζητήματα ισότητας όσο στην διεκδίκηση της ιστορικής καταγραφής της γυναικείας διαφορετικότητας. Κατά τις δεκαετίες του 80 και του 90 ο χαρακτήρας του φεμινιστικού κινήματος φάνηκε να αλλάζει και να μειώνεται η πολιτική δράση του. Αυτό οφείλεται ,εν μέρει, στην εντεινόμενη ενασχόληση με τη φεμινιστική θεωρία . Μπορεί να περιορίζεται ,δηλαδη, η δράση του φεμινισμού ως μαζικό κίνημα αλλά μέσα στο ακαδημαϊκό περιβάλλον όπου το κίνημα γνώριζε πλέον άνθιση ,υπήρχε ο χώρος για να γονιμοποιηθούν οι σκέψεις που επέφεραν τη σταδιακή αναγνώριση της πολλαπλότητας των γυναικείων εμπειριών και ταυτοτήτων. Έτσι ο φεμινισμός που ξεκίνησε προσπαθώντας να κατακτήσει το δικαίωμα έκφρασης της γυναίκειας διαφορετικότητας έναντι των ανδρών ,προχώρησε σταδιακά στο δικαίωμα έκφρασης της διαφορετικότητας μεταξύ των γυναικών. Ήδη απ’το 1960, οι φεμινίστριες θεώρησαν σημαντική την αναπαράσταση των γυναικών στη λογοτεχνία. Το έργο τους μπορεί να συνοψιστεί ως η προσπάθεια να περιγραφεί ,να ερμηνευθεί και να «επανερμηνευθεί» η γυναικεία εμπειρία όπως αυτή περιγράφεται στη λογοτεχνία. Αμφισβητούν τις φαλοκεντρικές ιδεολογίες, τις πατριαρχικές αξίες και την ανδρική ερμηνεία και αξιολόγηση της λογοτεχνίας. Επιπλέον διερευνούν την ορθότητα κάποιων ανδρικών ιδεών σχετικά με τις γυναίκες και τον τρόπο που αυτές σκέφτονται και αντιδρούν ή πως θα έπρεπε σκέφτονται και να αντιδρούν. Ενώ δεν παραλείπουν να καταδικάσουν και τη στάση των συγγραφέων, ανδρών αλλά συχνά και γυναικών, να αποδίδουν τις γυναίκες με στερεοτυπικά χαρακτηριστικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη «Καπετάν Μιχάλης» καθώς όλοι οι γυναικείοι χαρακτήρες με εξαίρεση την Εμινέ διαδραματίζουν δευτερεύοντα ρόλο. Ο Καζαντζάκης θεωρούσε τη γυναίκα δέσμια της σάρκας και των αδυναμιών της που δεν της επέτρεπαν να αφοσιωθεί σε έργα σπουδαία. Χαρακτηριστικά ο ίδιος αναφέρει «Μονάχα ο άντρας μπορεί να γίνει τέλεια λεύτερα η γυναίκα δεν μπορεί»!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s